Facebook egy okosórában? – Az őrület úgy látszik sosem ér véget!

A Facebook elsőgenerációs okosórája ugyan még hivatalosan nem lett bejelentve, de a tervek szerint akár már jövő nyáron, tehát 2022-ben debütálhat. A „The Verge” című online lap értesülései szerint az okosóra egyik fő funkciója a két kamera lesz, amelyek közül az egyik levehető, és mozgatható lesz. Az elkészült videók pedig a Facebook alkalmazás-családján keresztül lesznek akár azonnal megoszthatók.

Különböző források alapján annyit lehet tudni, hogy az első kamera főleg videóhívásokra lesz használható, míg a hátsó, a tervek szerint legalább 1080p felbontású, autófókusszal felszerelt kamera pedig levehető és mozgatható lesz. Természetes, hogy a Facebook már próbál különböző cégeket rávenni, hogy gyártsanak kiegészítőket ehhez a kamerához, hogy aztán különböző kiegészítőkre, pl.: táskákra csatolható legyen a kamera.

A Nagy Háború: Facebook vs. Apple vs. Google

Érdemes azonban megnézni, hogy miről is árulkodik ennek az okosórának egyáltalán az ötletként való megjelenése. Ma három tech-óriás uralja a piacot, különösen az adatokkal kapcsolatos piacot: a Google, a Facebook és az Apple. Ha úgy nézzük, ezek azok a cégek, amelyek mindent tudnak rólad, és a kinyert információkat arcátlan módon fel is használják, főleg marketingre.

Az gondolom egyértelmű, hogy a Google és az Apple között van egy oldhatatlan feszültség, hiszen a Google Androidja adott egy elég nagy maflást az Apple iOS készülékeinek. Magyar szemmel nézve az Apple amúgy sem a megfizethető kategória, de külföldön jelentős felhasználói bázisa van, amelyből egy jelentős szeletet elcsábított a Google.

Aztán pedig ott a Facebook, amely igazából mindkét platformmal bajban van egy kicsit. Az Apple és a Facebook közötti csatározások a felhasználói adatokkal kapcsolatban odáig ment, hogy az előbbi a készülékein korlátozta az utóbbi által kinyerhető adatok körét. A másik oldalon pedig mindenki tudja, hogy több irányból is kapott már – egyébként jogos – kritikát a Facebook a felhasználói adatok kezelése miatt.

Megkerülni az Apple-t és a Google-t: ez a végső cél

A Facebook már korábban is próbálkozott hardvereket kiadni, de az okosórák közé még nem célzott. Ennek jött el most az ideje, méghozzá olyan tervekkel, hogy lényegében az Apple Watch alternatíváját akarja kínálni Mark Zuckerberg cége. Az almás okosóra elég jól teljesít, hiszen csak tavaly több mint 34 millió kelt el belőle, ugyanakkor a Facebook egy olyan speciális funkciót szeretne beépíteni, ami jelentősen megdobná a keresletet az órája iránt: LTE kapcsolattal felfegyverezve nem kellene az órát telefonhoz társítani a működés érdekében, így ezzel egy elég jó pozícióba kerülhetne a cég.

Tervezett funkciók

Az első generációs Facebook okosóra a kiszivárgott információk szerint valószínűleg fel tudná venni a versenyt az Apple Watch-csal és a legtöbb aktivitásmérő okosórával is. A kommunikációs funkciókon túl természetesen tudna pulzust és aktivitást is mérni. Ahogy már fentebb olvashattad, ennek az órának az egyik nagyon fontos funkciója lenne az, hogy két kamerát tegyenek rá, és ezzel a high-end tech eszközök piacára belépjen a Facebook. Ami pedig a jövőbeni terveket illeti, a kiszivárgott információk szerint lehetséges, hogy a következő generációkat már az egyenlőre még tervben létező kiterjesztett valóság-szemüvegekkel is lehetne használni, ami egyike a Facebook olyan tervezett termékeinek, amellyel a jövőbe vezethetnék a céget és a felhasználókat. Egy ilyen eszköz többek között akár a játékfejlesztésben is új távlatok nyílhatnak meg, és olyan egyszerű dolgok, mint az online rulett is magasabb szintre emelkedhetnek. Egy online casino magyar nyelven, virtuális környezetben még akár sikeresebb is lehetne, mint a hagyományos verziók.

Van-e esélye a Facebook órájának?

Korábban volt már példa arra, hogy a Facebook megpróbált saját hardvert kiadni. A 2013-ban kiadott HTC telefonjuk elég nagy bukta volt, ugyanakkor a Facebook és az Oculus virtuális valóság szemüvegek összekötése jó lépés volt. A Facebook Technologies ugyan nem a legnagyobb tech cég (még?), de a legújabb, Oculus Quest 2 nevű készülék – a beszámolók szerint legalábbis – már elég jó eladásokat produkált. Ha a jövőre nézve tehát volna egyébként ráció abban, hogy a Facebook belépjen az okosórák piacára, ha már van egy sikeres termékvonala, amihez kapcsolódhat a kiadott termék.

Lesz, vagy sem Facebook okosóra?

Az igazság az, hogy hivatalos bejelentés, sem pedig felsőbb körökből származó megerősítés nem történt eddig, de ami késik, nem múlik. Szinte bizonyos hogy milliókat költött a Facebook az okosóra fejlesztésére, így várható, hogy hamarosan érkezik a bejelentés, vagy legalább egy valódi utalás arra, hogy az eszköz készülődik. A jövő évi kiadás még elég távoli, az állítólagos 400 dollár körül ár pedig igen magasnak tűnik, szóval kis időbe biztos beletelik majd, mire ez az óra eljut Magyarországra, az általánossá válás pedig annál is távolabbi. Ismerve a jelenlegi állapotokat, hamarabb lesz az emberek többségén kínai utánzat, mint az eredeti eszköz.

Addig is lehet, hogy érdemesebb inkább mással foglalkozni, és nem tűkön ülve várni az új Facebook-gadget megjelenését.